Vandaag, 25 januari 2012 gaan we echt op pad. Alle formaliteiten zijn succesvol vervuld en onze motoren staan in de garage van hotel Rey, klaar om te gaan. Nou ja klaar, Fried moest zo nodig nog wat beugeltjes monteren. Was ie zogenaamd thuis vergeten.
Fried legt de laatste hand
Ze is er!
Fried zegt: ze is toch aangekomen. Paul speekt liever over ‘hij’. Doet er niet veel toe: de Triumph is terecht!
1 gelukt, nog 1 te gaan.
Vanmorgen na een lekker ontbijtje, snel nog even de email controleren. Je weet maar nooit, misschien nieuws van de shippingagents hier in Buenos Aires. En ja hoor, ik had een mail, je motor is niet aangekomen! Meteen aan bellen geslagen, de vervoerder gebeld in Sydney, maar ja, daar was het midden in de nacht, dus geen succes. Dan maar even Josephine gebeld met instructies. Dag schatje, o sliep je al? Ik was even verkeerd aan rekenen met het tijdsverschil, het was al 0:30.
Toch natuurlijk verder gegaan met onze dagplanning, namelijk eerst proberen de juiste motorolie te vinden, dan naar de verzekeringsagent, want zonder verzekeringsbewijs komt de motor niet door de douane. De olie bleek al niet zo makkelijk te zijn. De temperaturen in Argentini?n zijn tenslotte anders dan we straks in Chili en Peru kunnen verwachten. Maar uiteindelijk toch tegen een zeer redelijke prijs de juiste olie gevonden. Fried moet nog wel even een paar andere zaken af, voordat hij de speciale cardan olie had gevonden. Ik had ondertussen de zware taak om op de bagage te passen onder het genot van een koffie en appelgebak. De verzekering daarna ging verbluffend snel. Ik had een contact via Facebook gevonden die bij een verzekeringsbedrijf in Buenos Aires werkte. Zij had via een collega, Ana, de polissen al laten opmaken. Wij zijn nu gedekt voor alle landen behalve Columbia en Venuzuela.
Daarna naar de shippingagent, na de betalingen naar het vliegveld om Fried’s motor te gaan inklaren. Helaas mochten er geen bezoekers mee, zelf niet als die hard nodig was voor het in elkaar zetten van de motor. Er zat niets anders op dan 3 uur te wachten op Fried. Dat het eindelijk gelukt is met de motor van Fried is hier te zien op de terugweg naar ons hotel. De details van het inklaren zal Fried nog wel laten weten.
Dos Companeros in Buenos Aires
De kameraden Paul en Fried zijn in Buenos Aires aangekomen. We zijn de stad aan het verkennen totdat we morgen hopelijk onze motoren op het vliegveld mogen gaan ophalen. Spannend.
Paul vertelt
Net aangekomen in Buenos Aires vertelt Paul een belangrijk verhaal over sleutels. Hier komt ie:
Triumph naar shipper
Gisteren als eerste naar de motorzaak. Hier is de motor ontdaan van benzine en olie en de accu afgekoppeld. Dit moest door de motorzaak gedaan worden omdat voor het verschepen een ?officieel? certificaat nodig is, dat verklaard dat de motor ?purged? is.
We waren al vroeg met een gehuurde autotrailer bij de motorzaak. De motor stond net op de trailer toen het noodweer begon. Na 15 minuten schuilen begonnen met het vastsjorren met de spanbanden. Nog geen 10 minuten bezig en de volgende bui. Motor zeiknat en weer schuilen en dat ging zo nog een tijdje door.
Het enige wat van de motor af moest waren de handbeschermers, de spiegels en het windscherm. Dat maakt het uitpakken straks een stuk makkelijker. In vergelijking met de XT doos van Fried, is mijn krat aanzienlijk hoger en daarmee duurder. Je betaald namelijk voor het volumegewicht, een onduidelijke rekensom gebaseerd op de afmetingen. Mijn krat was uiteindelijk 311kg maar het zgn. volumegewicht 382kg!
Het was nog even puzzelen om de brede Trax koffers in het krat te krijgen. De 37l koffer kon net langs het voorwiel, de 45l heb ik uiteindelijk met spanbanden op de buddy vastgemaakt. Uiteindelijk na bijna 3 uur waren we klaar met de klus. Gelukkig wel de kartonnen doos, die uiteindelijk om het krat gaat, redelijk droog kunnen houden.
Het afleveren bij de CT Freight Pty Ltd?verliep erg snel en zonder problemen. Binnen 45 minuten klaar met lossen en tekenen van papieren. Een prima bedrijf. En nu maar hopen dat alles heel en compleet as. zaterdag in Buenos Aires aankomt.
De 800XC is ook gepimpt.
Inmiddels is de Triumph een stuk duurder geworden met allemaal goodies. Met name de Triumph accessoires zijn erg duur.
Bij de aanschaf van de motor kreeg ik maar liefst 7.5% korting, ja ja, op originele Triumph accessoires. Het bestellijstje: de valbeugel, carter-, koplamp- en radiatorbescherming. Een middenbok, een verhoogt windscherm en als toetje de verstralers. Niet echt nodig maar wel stoer!
Voor de reis heb ik de 2 SW-Motech TraX koffers 45l en 37l gekocht. Hierop heb ik de 1 gallon (3.8l) Rotopax benzine en water jerrycans gemonteerd. De handig draaiconstructie om de jerrycans vast te zetten kan met een slotje worden geblokkeerd. Op de 45l koffer kon de jerrycan mooi horizontaal gemonteerd worden en valt hij binnen afmetingen van de koffer. Helaas op de 37l koffer moest de jerrycan verticaal en steekt hij nu iets onder koffer uit.
De plaats vooraan de koffer is bewust gekozen voor een gunstige gewichtsverdeling.
Het was een hele zoektocht om een goede tanktas te vinden. Eentje met harnas passend op de erge schuine tank, met tankgat op juiste plaats en niet te groot. Deze Givi biedt alles, 15l te vergroten tot 23l en niet duur. Op laten sturen uit Itali?.
Ik ben niet zo lang, maar een paar centimeter hoger stuur is wel handig bij het staand rijden. De SW-Motech stuurverhoger geeft precies 2cm extra. Om af en toe de rechterarm te ontspannen heb ik het eenvoudig maar doeltreffende Kaoko cruise control ge?nstalleerd. Werkt echt prima, en houdt de snelheid erg goed vast. Zoals Fried al eerder schreef, inderdaad 2 minuten werk om deze te monteren.
Als laatste gingen de Continental TKC80 dual-road banden erop. Om wat meer ruimte te krijgen tussen de noppen en het voorspatbord, zodat er ook een steen(tje) onderdoor kan, heb ik het voorspatbord 2cm verhoogt.
De Angry Birds talisman die ik ?Sinterklaas? heb gekregen heeft inmiddels ook plek gekregen.
XT naar Schiphol
Vandaag de krat eerst maar stevig op de aanhanger gesjord.? En vervolgens de aanhanger achter Lia’s Mini Clubman gehangen. Ziet er zeer professioneel uit, al zeg ik het zelf.
Daarna naar Special Cargo Services, de dangerous goods specialist om een dangerous goods verklaring te krijgen. Zonder die verklaring mag mijn dangerous XT niet het vliegtuig in. Ik had een zeer strenge controle verwacht maar dat viel gelukkig alles mee.
Tot slot de motor inleveren bij IJS Global, de vervoerder die ervoor gaat zorgen dat ik de XT over precies twee weken in Buenos Aires kan gaan ophalen.
XT ingekrat
Komende vrijdag 6 januari moet ik de XT inleveren op Schiphol. Daarom heb ik haar vandaag in de krat gestopt. Kostte nog wel wat denkwerk om de 240 kg zonder schade in te pakken. Maar met behulp van wat planken, balkjes, een krik, vrouw Lia en buurman Jos is de XT nu klaar om aan de lange vliegreis naar Buenos Aires te beginnen.
Het voorwiel moet gedemonteerd evenals het voorspatbord. Ook het stuur moet losgemaakt uit de klampen maar kan diagonaal aan het metaal van de krat worden opgehangen. Daardoor hoeven er gelukkig geen kabels en remslangen losgemaakt te worden.
Cruisecontrol op de XT
Net als Paul heb ik voor het ontspannen rijden op lange stukken de cruise control van het Zuid Afrikaanse bedrijf Kaoko gemonteerd. De montage gaat super eenvoudig: rechter eindgewicht op het stuur verwijderen en vervangen door de Kaoko control. Is een werkje van 2 minuten. Als je wil weten hoe het werkt klik dan op dit Kaoko linkje
Langzaam maar zeker wordt de XT ontmanteld om aan het begin van het nieuwe jaar in de krat te passen. Olie en benizne zijn ondertussen afgetapt want de XT moet helemaal olie- en benzine vrij zijn voordat ie het vliegtuig in mag. Verder heb ik de accu losgekoppeld en aan de druppellader gezet. Carterbeschermer. windscherm, spiegels en koffers zijn ondertussen ook verwijderd. Ik heb al een stel sterke kerels geregeld om de XT straks op het onderstel van de krat te tillen.
De XT1200 is gepimpt
De afgelopen weken heb ik allerlei mooie spullen voor de XT binnengekregen en op de machine gemonteerd.
Allereerst de mooie, exact passende valbeugels van Altrider. Het handige van deze valbeugels is dat het rechterzijpaneel, waarachter zich de accu en het boordgereedschap bevinden, losgemaakt kan worden terwijl de valbeugel blijft zitten. Dat is niet bij alle valbeugels het geval.
Verder heb ik stuurverhogers van Rox gemonteerd. Het zijn handige dingen want doordat ze in de originele stuurklampen gemonteerd worden kunnen ze draaien. Daardoor is het stuur optimaal af te stellen. Ik kan nu staand rijden zonder voorover te moeten buigen.
Om alle film en fotocamera spullen en accessoires te kunnen opbergen, heb ik een Pelicase 1450 gemonteerd als topkoffer. Het is bescheiden volledig waterdichte koffer die makkelijk toegankelijk is als er even gestopt wordt. Een foto is zo genomen. Na verwijderen van het standaard XT kofferrekje paste de Pelicase met behulp van drie zelfgemaakt aluminiumlippen wonderwel op de drager van het kofferrekje. De koffer is met 1 verborgen inbusboutje gezekerd zodat losmaken (voor wie weet waar het inbusboutje zit) erg gemakkelijk is.
Op het standaard windscherm heb ik een spoilertje van Touratech gemonteerd. Daardoor wordt mijn helm nu veel beter uit de wind gehouden. Ik kan zelfs met 110 km/u met mijn vizier open rijden. Een prima aanschaf.
Om het reinigen van het luchtfilter te vergemakkelijken heb ik het standaard Yamaha luchtfilter vervangen door een K&N luchtfilter dat precies in het originele luchtfilterhuis past. Dat luchtfilter is uitwasbaar als het erg smerig wordt bij off the road rijden en kan dus hergebruikt worden. Ik heb er erg goede ervaringen mee gedurende eerdere tochten met mijn Grand Reservoir. Helaas is het benzinegebruik door de montage wel iets toegenomen.
Om een voorraadje water mee te kunnen nemen en extra benzine, zijn twee RotoPax?jerrycans aangeschaft. Door het gat in het midden kunnen ze via een handige draaiconstructie eenvoudig worden?vast- en losgemaakt. Ze zijn ieder 1 gallon groot. Dat is bijna 4 liter.?Ze passen percies op de extra bagagedrager die tevoorschijn komt als de passagiersbuddy verwijderd wordt. Een liftster meenemen is er dus helaas niet meer bij.
Tot slot zijn de standaard Bridgestone Batlle Wing banden vervangen door Continental TKC80 exemplaren.
?
Trax koffers voor de Tiger 800
Vandaag na 2 maanden wachten zijn mijn koffers afgeleverd. Op tijd om over 2 weken wat te gaan testen, off-road naar Thredbo (berggebied zo’n 600km ten zuiden van Sydney)?met een clubje andere Tiger 800 XC rijders.
De?SW-Motech TraX koffers?zien er in ieder geval erg robuust uit. Het volume van de linker koffer is 45l en de rechter 37l ivm. de uitlaat. Wat mij een beetje tegenvalt is het maximale laadvermogen. De koffers?maximaal 10kg en 130km/uur, bij de steunen staat?maximaal 12,5kg voorgeschreven. Overigens erg vreemd dit verschil.?Nog steeds erg weinig, als je bedenkt dat de koffer met binnentas al 6 kg weegt, blijft er maar weinig over. Maar ja, zal?wel?t?f gepr?ft zijn!
Na een paar uur sleutelen zitten de koffers erop. Volgens voorschrift moesten een aantal bouten met loctite, dus dat heb ik ook gedaan. De uiteindelijke breedte met?1,08m zal wel even wennen worden, constant nadenken dat je zo breed bent en tussen de file door gaan zal ook?niet meer lukken 🙁
Ook krat geregeld voor de Super Tenere
Ook de Yamaha XT1200Z van Fried moet natuurlijk goed verpakt naar Buenos Aires verstuurd worden. Daarom nam Fried contact op met Yamaha om een krat waarin de Super Tenere naar Nederland verstuurd wordt te bemachtigen. Dat lukt zonder problemen. De krat is onlangs in onderdelen opgehaald bij het distributiecentrumvan Yamaha Nederland op Schiphol. De Yamaha medewerkers hadden een complete krat bewaard inclusief boutjes, tie-raps en het kartonnen omhulsel. Yamaha Nederland bedankt!
Krat geregeld voor de Tiger
Bij Bikebiz, de lokale Triumph dealer heb ik gratis een krat kunnen ophalen. Bij Bikebiz is normaal niets gratis, ze zijn zelfs erg duur met alles, dus dit was een prettige verrassing. Behalve het krat, kreeg ik ook al het bevestigingsmateriaal zoals bescherming en de orginele spanbanden.
Banden besteld
Aangezien we?verschillende soorten terrein gaan krijgen, heb ik net?banden besteld met meer off-road eigenschappen. Ik heb gekozen voor de Continental TKC80 Twinduro Dual Sport. Volgens een boel fora een goede mix voor on en off-road en behoorlijk slijtvast en daarmee duurzaam. Het zou mooi zijn als ze het de hele reis gaan uithouden!
Dos Compañeros is live!
We zijn al enkele maanden, in de vrije uurtjes, bezig met alle voorbereidingen voor de Che Guevara tour. Vluchten, transport van de motoren, motor accessoires, kledinguitrusting, inentingen, etc. Vandaag wederom een milestone gezet, onze reis blogsite “Dos Compañeros” is live!