De XT1200 is gepimpt

Posted by on 11 december 2011
Zelfbouw klapbaar schakelpedaaltje

De afgelopen weken heb ik allerlei mooie spullen voor de XT binnengekregen en op de machine gemonteerd.

Allereerst de mooie, exact passende valbeugels van Altrider. Het handige van deze valbeugels is dat het rechterzijpaneel, waarachter zich de accu en het boordgereedschap bevinden, losgemaakt kan worden terwijl de valbeugel blijft zitten. Dat is niet bij alle valbeugels het geval.

Verder heb ik stuurverhogers van Rox gemonteerd. Het zijn handige dingen want doordat ze in de originele stuurklampen gemonteerd worden kunnen ze draaien. Daardoor is het stuur optimaal af te stellen. Ik kan nu staand rijden zonder voorover te moeten buigen.

Om alle film en fotocamera spullen en accessoires te kunnen opbergen, heb ik een Pelicase 1450 gemonteerd als topkoffer. Het is bescheiden volledig waterdichte koffer die makkelijk toegankelijk is als er even gestopt wordt. Een foto is zo genomen. Na verwijderen van het standaard XT kofferrekje paste de Pelicase met behulp van drie zelfgemaakt aluminiumlippen wonderwel op de drager van het kofferrekje. De koffer is met 1 verborgen inbusboutje gezekerd zodat losmaken (voor wie weet waar het inbusboutje zit) erg gemakkelijk is.

Op het standaard windscherm heb ik een spoilertje van Touratech gemonteerd. Daardoor wordt mijn helm nu veel beter uit de wind gehouden. Ik kan zelfs met 110 km/u met mijn vizier open rijden. Een prima aanschaf.

Om het reinigen van het luchtfilter te vergemakkelijken heb ik het standaard Yamaha luchtfilter vervangen door een K&N luchtfilter dat precies in het originele luchtfilterhuis past. Dat luchtfilter is uitwasbaar als het erg smerig wordt bij off the road rijden en kan dus hergebruikt worden. Ik heb er erg goede ervaringen mee gedurende eerdere tochten met mijn Grand Reservoir. Helaas is het benzinegebruik door de montage wel iets toegenomen.

Om een voorraadje water mee te kunnen nemen en extra benzine, zijn twee RotoPax?jerrycans aangeschaft. Door het gat in het midden kunnen ze via een handige draaiconstructie eenvoudig worden?vast- en losgemaakt. Ze zijn ieder 1 gallon groot. Dat is bijna 4 liter.?Ze passen percies op de extra bagagedrager die tevoorschijn komt als de passagiersbuddy verwijderd wordt. Een liftster meenemen is er dus helaas niet meer bij.

Tot slot zijn de standaard Bridgestone Batlle Wing banden vervangen door Continental TKC80 exemplaren.

?

4 Responses to De XT1200 is gepimpt

  1. Albert

    Mooie brommer

  2. Marnix van Hesteren

    Volgens mij gaan jullie stiekum aan de “Dakar” race meedoen …….

  3. Mirjam van Someren

    Gaaf, ziet er goed uit! Mooi op tijd klaar 🙂

  4. Ernst Anepool

    Handig die Jerrycans, zou alleen de standaard koffers wel vervangen door iets dat wel valbestendig is, want je trekt bij een val heel erg makkelijk de bovenste slotverbining onherstelbaar uit de koffer, de Givi trekker zijn ook niet erg valbestendig, dus iets als de Trax lijkt me slimmer.

    En ik zou voor een MDI spoiler gaan die je met 4 schroefjes door het schem vastzet, en makkelijk kunt aanpassen, want de TT rammelt los heb ik al bij meerdere mensen die hier meereden gezien, en neemt precies een essentieel deel uit je zicht weg in moeilijke passages.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*